2.10.2012

Laivalla Travemundesta Helsinkiin

Itämeren hidasta ylitystä
Tiistai 2.10.2012 kello 03.00 - kotona keskiviikkona 3.10. kello 8.00

Laiva Saksasta Suomeen lähti kello kolme yöllä. Silloin olimme jo unten mailla, pääsimme laivaan jo 23.00. Travemundesta emme nähneet vilaustakaan, sillä satama oli uusi ja uudessa paikassa. Kuskin 40 vuoden takaiset tiedot olivat vanhentuneet ja illallinen kauniissa merenrantakylässä jäi saamatta. Uni sen sijaan oli pehmeä ja laineet keinuttivat mielikuvia luoden muistoja aivokuoriaisen takana olevaan matkamuistoarkistoon.

Hytit olivat yllättävän hyvät, ikkunallisia ja laivassa on myös ravintola ja baari, vaikka onkin rahtialus. Myös putiikki löytyy ja huoneissa hidas, langallinen etanainternet sekä nopea sateliittitelevisio. Laivayhtiö on italialainen.  Kaksi näistä viidestä laivasta lähtee Itämereltä Välimerelle seilaamaan ja pois tältä reitiltä.

Laiva saapuu keskiviikkoaamuna kello 8 aikaa Vuosaareen. Voi vain todeta, että nopeasti kului reilut viisi viikkoa Euroopassa.

Suurkiitos blogini lukijoille!

Jokainen matka on uusi kokemus - sirpaleita ajassa ja universumissa.

Matka on myös kulttuurien kokemisen kasvutarina - vältämätön kokemus minän reunojen kirkastamiselle, egolle, asenteille ja ennakkoluuloille!

Se on jatkuvaa uudistumista ajan virrassa, heittäytymistä tuntemattomaan, uskaltamista ja altistumista epävarmuudelle.

Tällä blogilla on tarkoitus välittää kokemuksia ja tuntemuksia kuvien kautta ja ehkä rajatuissa puitteissa se onkin onnitunut.

Tekstien määrä on vähäinen, ehkä niitä olisi tarvittu enemmän kuvaamaan kulttuurisia olosuhteita ja matkafiiliksiä.

Juuri päivän päätteeksi ole enää virkeimmillään joka selittänee tätä vajavaisuutta.

Myös julkisen netin käyttö oli hankalaa - erityisesti Saksassa ja Italiassa.

Matkat kiehtovat ja jatkuvat!

Näkemiin siihen asti!

1.10.2012

Vain ilta ja yö Prahassa - Travemundesta koti-Suomeen

Matkan ikävä huipennus Prahassa
Maanantai 1.10.2012

Prahaan tutustuminen jäi vain päivän mittaiseksi ikävän autoryöstön vuoksi. Olimme illalla kaupungilla syömässä ja palasimme hyvissä ajoin hotellille. Puoli kahdentoista maissa oveen kolkutettiin ja mieshenkilö kertoi, että autoon on murtauduttu. Mennessämme kadulle poliisi oli paikalla ja kriminaalikin saatiin ystävälisten paikallisten ja avuliaan silminnäkijän avulla kiinni ja käsirautoihin. Auton kaksi sivu-ikkunaa oli säpäleinä ja autosta kadonnut mikro, navikaattori ja kolikkopussi.

Paikalliset järjestivät auton naapurihotellin parkkitaloon turvaan ja päädyimme poliisilaitokselle kuulusteluihin. Ystävällinen silminnäkijä toimi tulkkina, sillä laitoksella ei kukaan puhunut englantia. Tunnin kuulustelun jälkeen tavarat saatiin takaisin. Täytyy kyllä todeta, että Prahan polisii toimi todella mallikkaasti ja luotettavasti ja suurkiitos heille sekä ystävälliselle silminnäkijäpariskunnalle, joka oli valmis uhraamaan omasta ajastaan kaksi tuntia asian selvittelyyn.

Paljon oli onnea mukana ja tavarat saatiin takaisin. Oma virheemme oli se, että jätimme auton kadulle hotellin eteen. Vaikka paikka ei olekaan ihan keskikaupungilla ainot turvalliset paikkat ovat valvotut alueet tai parkkitalot. Kai se jotuu jo matkaväsymyksestä, kun tarkkavaisuus on päässyt herpaantumaan.

Kadulla, rikospaikalla. Taustalla poliisipartio ja silminnäkijät. Edustalla Raili.

Fiilikset menivät Prahaan totaalisesti ja mietimme, miten pääsemme kätevästi Suomeen rikotun ikkunan kanssa. Autoahan ei voi jättää hetkeksikään valvomatta. Lopulta päätimme ostaa laivaliput Travemundesta Helsinkiin. Laiva lähtee tiistaiaamuna kello kolme ja ehdimme hyvin ajaa 700 km maanantaipäivän aikana satamaan.  Helsinkiin saavutaan kahdeksan aikaan keskiviikkona.

30.9.2012

Matka kuljettaa Prahaan

Salzburg jää taakse - suuntana Praha
Sunnuntai 30.9.2012

Edellistä iltaa vietimme kaupunkia kierrellen ja kävimme syömässä paikallisessa ravintolassa. Salzburg on siisti kaupunki itävaltalaiseen tapaan. Kaupunki on myös vauras, jonka loisto näkyy näyteikkunoista, paikallisten pukeutumisesta ja ympäristöstä huolehtimisesta.

Hyvin nukutun yön jälkeen loistavassa pienessä hotellissa on aika suunnata eteenpäin. Valitsimme seuraavaksi kaupungiksi Prahan, jonne matkaa on reilut 340 km.

Hotelli buukattiin netistä, mutta jostakin syystä buukkaus peruuntui. Menimme hotelliin ja se osoittautui kattohuoneeksi vanhassa talossa. Mukava, tilava huone neljän huoneen huoneistossa, kattoikkunasta näkyy torni ja hinta todella edullinen, 20 euroa/yö kahdelta sisältäen aamiaisen ja netin.

Praha.

Kaarlen silta Prahassa.

Kaarlen silta.

29.9.2012

Kohti Myncheniä

Step by step kohti Suomea
Lauantai 29.9.2012

Venetzialle on aika jättää hyvästit ja suunnata kohti Saksan Myncheniä. Ajamme Itävallan Bad Gasteinin kautta, joka ei paljon tee kierrosta matkaan. Paikkaa on kehuttu kauniiksi ja se on hyvin tunnettu talviurheilukeskus ja kylpyläkaupunki. Myncheniin Venetziasta on noin 500 km ja Bad Gasteiniin 350 km.

Italian jälkeen päädyimme Itävaltaan. Moottoriteillä on Italiassa matkan mukaiset tiemaksut ja Itävallassa joissakin paikoissa tunnelimaksut. Selvisimme 15 eurolla tästä osuudesta. Navikaattori kertoi, että tie päättyy vuoren seinämään reilusti ennen Bad Gasteinia ja kiertäen matkaa tulee parisataa lisää. Katkoviiva ja auton symboli kartassa kertoi jostakin järjestelystä, jota navikaattorimme kutsui lautaksi ja hoki "ota lautta". Ihmettelimme suuresti millä systeemillä menemme 8 km vuoren läpi. Tien päässä se selvisi.

Autoschleuse.

Tero, auto ja autoschleuse.

Auto pakattiin junaan ja juna kulki tunnelin läpi Bad Gasteiniin. Helppo järjestely ja vuorojakin menee kerran tunnissa. Näin ei ole tarvinnut porata uutta reikää alppien läpi. Matka kesti 15 min ja maksoi 17 euroa. Eipä tätäkään ole ennen koettu.

Saavuimme Bad Gasteiniin, mutta lähinnä ajaen kaupungin läpi. Päättimme jatkaa matkaa Salzburgiin, josta pääsee jo kunnon moottoriteille. Yövymme myös Saltzurgissa.

Bad Gastein.

Saavumme Mozartin syntymäkaupungiin, Salzburgiin. Hotelli löytyi helposti kyselemällä. Ensivaikutalma on, että hotellien hinnat ovat täällä korkeammat kuin esimerkiksi Roomassa. Tietysti sijainti vaikuttaa hintaan.

Kaupunki on pyhitetty Mozartin muistolle: syntymäkoti museona, suuri Mozartin muistomerkki aukiolla, musiikkia, mozartinkuulia, matkamuistoja ja kaikkea millä voi suurmiesten elämän muuttaa rahaksi jälkikäteen.

Salzburg, käsinukketeatteria.
Nukke soittaa Mozartia ja koira uinahtelee pehmoisessa kehdossa viileällä iltakadulla isäntänsä seurassa.

Hyvä idea WiFi-park. Voisi olla Suomessakin.

28.9.2012

Venetzia

Kaupunkikuvausta venetsialaisen naamion takaa
Perjantai 28.9.2012

Kuva: Tero Tuomisto. Venetzian yössä auringonlaskun aikaan.

Torstaina saavuimme Venetziaan ja buukkasimme hotellin kahdeksi yöksi Salizzeda S. Pantalon kadun varrelta, hotelli Tivolista. Hotellille on vain pieni kävelymatka Piazzale Romalta ja se uinuu Canal de Granden kainalossa.

Päivä käytettiin valokuvaukseen ja kaupungin tarkkaan tutkiskeluun. Nyt emme eksyneet, kuten viime kerralla ja varustauduimme useammalla kartalla.

Repaleisessa Venetziassa on paljon kanaaleja ristiin rastiin ja kauniita kaarisiltoja rakennettuna niiden yli. Kaikki reitit eivät suikaan vie San Marcon torille, hotellilta sinne pääsee kahden sillan kautta jalkaisin. Vaporetot ajavat kanaaleja pitkin ja niillä voi aina kulkea San Marcolle, tai condolilla, jos siihen on varaa. Condoli maksaa Venetziassa 18 euroa 30 min matka.

Usein miettii mihin italialaiset tarvitsevat näin valvavan määrän teatterinaamioita.
Niitä valmistetaan pikku pajoissa ja myydään kaikkialla. Mutta italiassa on useimmilla kaupungeilla jokin erikoisteema, Venetziassa se on naamiot, Ravennassa mosaiikit, Roomassa taideaarteet ja suihkulähteet, Parmassa kinkku, useissa kaupungeissa tietty viinilajike, makeiset, jne.

Rialton sillalta kuva Grand Canalille päin. Ponte de Rialto.

Ihmisvilinää Rialton sillalla.

Canal Grande.

Italialaiset kuvattavat pyykkinsä ikkunasta ulos roikottaen. Kuva Venetziasta.

Grand Canal.

Grand Canalin varrella.

Canaali.

San Marco.

Pyhän Markuksen tori.

Tero pyhän Markuksen torilla, San Marco.
San Marcon torin pulut ovat jo perinteeksi muodostunut käsite. Puluja todellakin on paljon ja ruoan hankinta reviiritaisteluineen arkipäivää. Repussani oli pari palaa paikallista pistaasikakkua ja ajattelin antaa ne puluille ja sen myös pulut huomasivat. Yksi pulu istahti käsivarrellle ja kaksi iski kyntensä niskaan.

Pyhän Markuksen torin pulut.

Pulu vai joku muu? Väritys on varsin erikoinen pulun asuksi.

Kanal Grande.

Condilierit ovat enemmänkin huviveneristeilijöitä kuin takseja. Venetaksit ovat tavallisia moottoriveneitä ja niitä liikkuu kanaaleilla runsaasti.

Italialaista kenkämuotia.
Venetzia on jokaisen matkailijan unelmakohde. Kaupunki on vaikuttava ja listattu yhdeksi maailman tärkeimmäksi turistikohteeksi. Se näkyy toki kaupungin hinnoissa. Maksamme kolmen tähden hotellihuoneesta keskustassa noin 130 - 150 e /yö. Viikonloppuna on kalliimpaa kuin arkena. Hotelli Ravennassa vanhan kaupungin ulkopuolella uudessa hotelissa maksoin 60 e /yö. Ganal Granden varrella olen juonut matka-aikani kalleimat kahvit 6 e/kuppi. Maaseudulla saman sai 2,5 eurolla. Toki hinnat vaihtelevat paljon riippuen missä liikkuu. Pitza maksaa noin 12 euroa Venetsiazza, Italian maaseudulla syötiin 6 - 8 eurolla.

Venetzian kanaaleita voi verata tieverkostoon. Siellä kulkevat veneillä taksit, pelastuslaitos ja poliisi. Kaikki tavarakuljetukset toimivat kanaaleita pitkin ja rakennustarvikkeet hilataan veneillä kohteeseen. Kadut ovat todella kapeat eikä siellä ole autoliikennettä eikä muutakaan pyörillä kulkevaa liikennettä.

Raili ikkunaostoksilla.
Venetziaan voi tulla omalla autolla. Auto pitää jättää parkkiin parkkihalliin Piazzale di Romalle, kanaalin toiselle puolelle. Maksoimme autoparkista 30 euroa/vrk. Avaimet jätetään autoon, mutta paikalla on ympärivuorokautinen vartionti. Autoparkki on linja-autoaseman saarella ja juna-asema viereisellä saarella. Venetzian keskustaan kävellään sillan yli. Melko helppoa. Piazzale de Romalta on kuljetukset lentokentälle.

Ganal Granden ja pikkukanaanlin risteyksessä vastapäätä poliisiasemaa.

Pelastuslaitos: 118 kanaalilla.

Kuva: Tero Tuomisto, öinen Venetzia.

Kuva: Tero Tuomisto. Yökuvausta Venetziassa.